Kelluva kiinnostavuus

Heikkilä, Heikki; Ahva, Laura; Siljamäki, Jaana & Valtonen, Sanna

Median kiristyvässä kilpailussa "kiinnostavuudesta" on tullut yhä tärkeämpi uutiskriteeri. Sen tavoittelua kuitenkin vaikeuttaa se, että kiinnostavuus voi tarkoittaa mitä tahansa. Kiinnostavuus kelluu. Journalismin kiinnostavuuden tavoittelu on saanut mediatalot tutkimaan yleisöjään, mutta tuloksen on usein ollut pelkistyksiä, kuten mallilukijoita ja kohderyhmäajattelua.

"Kelluva kiinnostavuus" pohjautuu Suomen oloissa laajaan laadulliseen yleisötutkimukseen. Sen tulokset osoittavat, että ihmiset käyttävät viestimiä uutispainotteisesti, ja uutisia luetaan odotettua poliittisemmin ja kriittisemmin. Viihteellisyyden sijaan medialta odotetaan syvällisyyttä ja juttuja suurista yhteiskunnallisista kysymyksistä.

Kirjassa lähtökohtana on se, ettei kiinnostavuus ole tekstin ominaisuus, vaan se syntyy vastaanotossa. Median merkitys on sosiaalisissa verkostoissa. Journalismin tulevaisuudesta huolestuneiden mediatalojen tulisikin muuttua enemmän yleisöjensä kaltaisiksi ja luopua yksinkertaistavista yleisökäsityksistä.

Kustantaja: Vastapaino
Sidosasu: Pehmeäkantinen
ean: 9789517684064
Ilmestymisvuosi: 2012
Kirjastoluokka: K07
Hyllypaikka (Sivullinen kirjakauppa): Vastapaino

Tekijän muu tuotanto:

NOPEA TOIMITUS

Tuotteet toimitetaan yleensä muutamassa arkipäivässä. Lue tarkemmat tiedot tilausohjeista.

Saatavuus RB-kaupoista

Rosebud Sivullinen5
Rosebud Citycenter0
Rosebud Kaivopiha0
Rosebud Tiedekulma0
Rosebud Maria0
Rosebud Kuopio0
Keskusvarasto 2
Tilattavissa verkosta
Hinnat ovat voimassa verkkokaupassa, myymälän hinta voi poiketa tässä näkyvästä. Saldoissa saattaa olla poikkeamia, tarkista saatavuus myymälästä.