Kelluva kiinnostavuus
Heikkilä, Heikki; Ahva, Laura; Siljamäki, Jaana & Valtonen, Sanna
Median kiristyvässä kilpailussa "kiinnostavuudesta" on tullut yhä
tärkeämpi uutiskriteeri. Sen tavoittelua kuitenkin vaikeuttaa se, että
kiinnostavuus voi tarkoittaa mitä tahansa. Kiinnostavuus kelluu.
Journalismin kiinnostavuuden tavoittelu on saanut mediatalot tutkimaan
yleisöjään, mutta tuloksen on usein ollut pelkistyksiä, kuten
mallilukijoita ja kohderyhmäajattelua.
"Kelluva kiinnostavuus"
pohjautuu Suomen oloissa laajaan laadulliseen yleisötutkimukseen. Sen
tulokset osoittavat, että ihmiset käyttävät viestimiä
uutispainotteisesti, ja uutisia luetaan odotettua poliittisemmin ja
kriittisemmin. Viihteellisyyden sijaan medialta odotetaan syvällisyyttä
ja juttuja suurista yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Kirjassa
lähtökohtana on se, ettei kiinnostavuus ole tekstin ominaisuus, vaan se
syntyy vastaanotossa. Median merkitys on sosiaalisissa verkostoissa.
Journalismin tulevaisuudesta huolestuneiden mediatalojen tulisikin
muuttua enemmän yleisöjensä kaltaisiksi ja luopua yksinkertaistavista
yleisökäsityksistä.
Kustantaja: Vastapaino
Sidosasu: Pehmeäkantinen
ean: 9789517684064
Ilmestymisvuosi: 2012
Kirjastoluokka: K07
Hyllypaikka (Sivullinen kirjakauppa): Vastapaino
Tekijän muu tuotanto:
NOPEA TOIMITUS
Tuotteet toimitetaan yleensä muutamassa arkipäivässä. Lue tarkemmat tiedot tilausohjeista.
Saatavuus RB-kaupoista
Rosebud Sivullinen | 5 | |
Rosebud Citycenter | 0 | |
Rosebud Kaivopiha | 0 | |
Rosebud Tiedekulma | 0 | |
Rosebud Maria | 0 | |
Rosebud Kuopio | 0 | |
Keskusvarasto | 2 | |
Tilattavissa verkosta | ||
Hinnat ovat voimassa verkkokaupassa, myymälän hinta voi poiketa tässä näkyvästä. Saldoissa saattaa olla poikkeamia, tarkista saatavuus myymälästä. |