Kriget har inget kvinnligt ansikte
Aleksijevitsh, Svetlana
"Kommer att kunna jämföras med till exempel Aleksander Solzjenitsyns och
Vasilij Grossmans storverk om den sovjetiska historien och människan."
- Kaj Schueler, SvD.
"Ska du bara läsa en enda bok i år, så föreslår jag den här: Svetlana
Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte. Vare sig du
hatar krigsskildringar eller tillhör de passionerade nördar som inte kan
värja sig mot suget från fronten, detta är boken för dig. På samma gång
ett dramatiskt reportage - ett historiskt scoop - och ett unikt
konstverk i den stora ryska litterära traditionen."
- Ulrika Knutsson, Expressen
"Förmågan att fånga tonfall och hitta oförglömliga detaljer borde kunna
meritera både för ett Nobelpris i litteratur och för Fredspriset."
- John Swedmark, Arbetet
"Svetlana Aleksijevitjs storverk är drabbande och nödvändigt".
- Per Svensson, GP
"Bokförlaget Ersatz gör en stor insats som återigen lyfter fram en av
vår tids viktigaste författare..."
- Anneli Jordahl, Aftonbladet
"Svetlana Aleksijevitj har utfört ett storslaget forskningsarbete och i
en läsvärd bok lyft fram en bortglömd kvinnlig historia."
- Thomas Attorps, GD
De var piloter, stridsvagnsförare, spanare och prickskyttar kvinnorna
som stred i Röda armén, sida vid sida med männen. De var också
sjukvårdarna som bar de sårade ut ur stridszonen. Men till skillnad från
männen betraktades de efter kriget inte som hjältar, utan bemöttes med
misstänksamhet och inte sällan med förakt. Så de teg. Tills journalisten
och författaren Svetlana Aleksijevitj fyrtio år senare började söka upp
dem på fabrikerna och i hemmen och bad dem berätta sin historia.
Den
flerfaldigt prisbelönta boken bygger på hundratals djupintervjuer och
ingår i författarens stora livsverk »Utopins röster«, ett unikt försök
att beskriva den sovjetiska erfarenheten utifrån den lilla människans
perspektiv.
Svetlana Aleksijevitj föddes 1948 i Ukraina och
växte upp i Vitryssland. Hon betraktas som en av de viktigaste
skildrarna av det postsovjetiska samhället. Flerfaldigt prisbelönad,
bl.a. Svenska PENs Tucholskypris, Triumphpriset, Leipzigbokmässans
litteraturpris och nu senaste - för just »Kriget har inget kvinnligt
ansikte« - det polska Kapuscinskipriset (2011).
UR INLEDNINGEN
Männen... De släpper ogärna in kvinnorna i sin värld, på sitt territorium...
På
traktorfabriken i Minsk sökte jag efter en kvinna, hon hade varit
prickskytt. Om henne hade man åtskilliga gånger skrivit i
fronttidningarna. Hennes hemtelefonnummer fick jag av hennes väninnor i
Moskva, men det var gammalt. Och efternamnet jag antecknat var hennes
flicknamn. Jag gick till fabriken där hon arbetade, till
personalavdelningen, och där fick jag höra av männen (fabrikschefen och
personalchefen): »Finns det verkligen inte tillräckligt många män?
Varför skall ni lyssna på dessa kvinnohistorier. Kvinnofantasier...«
Jag
kom till en familj... Både mannen och hustrun hade deltagit i kriget.
De hade träffats vid fronten, och där hade de gift sig: »Vi firade vårt
bröllop i skyttegraven. Inför en strid. Jag sydde mig en vit klänning av
en tysk fallskärm.« Han var kulspruteskytt, och hon var
»sambandskvinna«. Mannen skickade genast ut kvinnan i köket: »Du kan väl
laga till något åt oss.« Tevattnet hade redan kokat upp, smörgåsarna
var bredda, och hon slog sig ner hos oss, men mannen fick henne genast
på fötter igen: »Men var är jordgubbarna? Var är sylten vi hade med oss
från landet?« Efter min enträgna vädjan lämnade han ovilligt ifrån sig
sin plats med orden: »Berätta nu som jag har lärt dig! Utan tårar och en
massa kvinnliga detaljer: hon ville vara vacker, förstår ni, så hon
grät när de klippte av henne flätan.« Senare erkände hon viskande för
mig: »Hela natten har han studerat »Andra världskrigets historia« med
mig. Han var orolig för mig. Och nu är han rädd för att jag skall minnas
fel. Att jag inte skall berätta på ett korrekt sätt.«
Så var det åtskilliga gånger, i åtskilliga hem.
Visst
gråter de ofta. Och skriker. När jag har gått tar de hjärtmedicin.
Eller kallar på ambulans. Men ändå ber de: »Du kan väl komma! Du måste
komma! Vi har tigit så länge. I fyrtio år har vi tigit...«
Kustantaja: Ersatz
Sidosasu: Kovakantinen
ean: 9789187219009
Ilmestymisvuosi: 2015
Tekijän muu tuotanto:
Boys in Zinc
Aleksijevitsh, Svetlana
Bön för Tjernobyl : krönika över fr
Aleksijevitsh, Svetlana
Chernobyl Prayer : Voices from Cher
Aleksijevitsh, Svetlana
De sista Vittena
Aleksijevitsh, Svetlana
Last Witnesses : Unchildlike Storie
Aleksijevitsh, Svetlana
Last Witnesses : Unchildlike Storie
Aleksijevitsh, Svetlana
Neuvostoihmisen loppu
Aleksijevitsh, Svetlana
Neuvostoihmisen loppu
Aleksijevitsh, Svetlana
Neuvostoihmisen loppu - Kun nykyhet
Aleksijevitsh, Svetlana
Second-hand Time
Aleksijevitsh, Svetlana
Sinkkipojat
Aleksijevitsh, Svetlana
Sodalla ei ole naisen kasvoja
Aleksijevitsh, Svetlana
The Unwomanly Face of War
Aleksijevitsh, Svetlana
Zinkpojkar
Aleksijevitsh, Svetlana
Secondhand Time - the last of the s
Aleksijevitsh, Svetlana
Sodalla ei ole naisen kasvoja
Aleksijevitsh, Svetlana
Tsernobylista nousee rukous
Aleksijevitsh, Svetlana
Tsernobylista nousee rukous (jättip
Aleksijevitsh, Svetlana
Second-hand Time
Aleksijevitsh, Svetlana
NOPEA TOIMITUS
Tuotteet toimitetaan yleensä muutamassa arkipäivässä. Lue tarkemmat tiedot tilausohjeista.
Saatavuus RB-kaupoista
Rosebud Sivullinen | 1 | |
Rosebud Citycenter | 0 | |
Rosebud Kaivopiha | 0 | |
Rosebud Tiedekulma | 0 | |
Rosebud Maria | 0 | |
Rosebud Kuopio | 0 | |
Keskusvarasto | 0 | |
Tilattavissa verkosta | ||
Hinnat ovat voimassa verkkokaupassa, myymälän hinta voi poiketa tässä näkyvästä. Saldoissa saattaa olla poikkeamia, tarkista saatavuus myymälästä. |